عنوان خبر :  کتاب «اصل سیستم آبیاری قطره‌ای» توسط مرکز نشر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ‌منتشر شد.


کتاب «اصل سیستم آبیاری قطره‌ای» توسط مرکز نشر دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به صورت افست و الکترونیک منتشر شد.

 این کتاب که به زیور طبع آراسته شده، توسط دکتر ابوطالب هزارجریبی و مهندس وحید آنامرادی ترجمه شده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: کشاورزی مهمترین قسمت اقتصاد هند است که نزدیک به ۳۵ درصد به درآمد ملی کمک کرده و ۷۰ درصد جمعیت را درگیر خود کرده است. ادامه رشد فزاینده جمعیت انسانی و حیوانی فشار زیادی بر منابع طبیعی، به‌ویژه زمین و آب وارد کرده است. سرانه دسترسی به آب با ارزش در چند سال گذشته به شدت کاهش یافته است. عرضه آب در سرتاسر جهان محدود بوده و نیازمند شناسایی و اتخاذ راهبردهایی موثر جهت صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت آبیاری است. مناطق خشک و نیمه خشک کشور معمولاً با کمبود آب مواجه هستند. بنابراین استفاده عاقلانه از آب یک نکته کلیدی در توسعه کشاورزی برای آینده چه در مناطق آبیاری و چه در مناطق دیم، خواهد بود. منابع محدود آب باید با بالاترین بهره‌وری مورد استفاده قرار گیرند. در این زمینه، سیستم‌های آبیاری میکرو، به‌ویژه سیستم آبیاری قطره‌ای، پاسخی برای افزایش راندمان مصرف آب و تولید محصول است. آبیاری قطره‌ای یکی از جدیدترین روش‌هایی است که می‌تواند با استفاده بهینه از منابع آبی موجود، به افزایش پتانسیل آبیاری کمک کند.

 آبیاری قطره‌ای عبارت از استفاده قطره‌ای از آب در ناحیه ریشه گیاه است. منابع موجود گزارش می‌دهند که از طریق آبیاری قطره‌ای حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد مصرف آب آبیاری صرفه‌جویی شده و ۳۰ تا ۷۰ درصد نیز سبب افزایش عملکرد خواهد شد. ضمن اینکه بسیاری از مزایای منحصر به فرد زراعی و حفاظت از آب را فراهم نموده و به چالش‌های متعددی که آب آبیاری کشاورزی با آن مواجه است رسیدگی می‌کند. دولت هند یک کارگروه در زمینه آبیاری میکرو برای گسترش سطح زیر کشت آبیاری میکرو تشکیل شد. به این دلیل بررسی دانش فنی، طراحی، چیدمان و نصب آبیاری میکرو برای عملکرد کارآمد سیستم بسیار ضروری خواهد بود.

 كتاب اصول سیستم آبیاری قطره‌ای نوشته دکتر مانه، دکتر شری و دکتر آیر و دكتر مگر به عنوان منبع ارزشمندی برای راهنمایی دانشجویان، دانشمندان، متخصصان ترویج و صنایع شاغل در این زمینه خدمت خواهد بود. در این كتاب، به اكثر مسائل مربوط به سیستم آبیاری قطره‌ای پرداخته شده و امیدوارم برای متخصصان، معلمان، سیاست‌گذران و كشاورزان علاقمند به پذیرش این سیستم در این زمینه مفید واقع گردد.

گفتنی است: علاقمندان می‌توانند جهت تهیه این کتاب به سایت فروش آنلاین کتاب دانشگاه به نشانی https://digibook.gau.ac.ir/product/princ-irrig/ مراجعه نمایند.

 تاریخ ارسال خبر :   13 اردیبهشت 1403 - 12:33    |     تعداد بازدید :   128
 ارسال کننده :   روابط عمومی    |      کد خبر :   17578
 کلید واژه ها :   دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان- انتشار کتاب- مرکز نشر دانشگاه- آبیاری قطره‌ای
نظر شما

حاصل عبارت  17 + 4 :